16
10
2017

Zaktraining, waar moet ik op letten?

By Stijn 0

Een goede zaktraining gaat verder dan alleen maar conditie opbouwen. Een zaktraining kan uitermate geschikt zijn om je techniek, snelheid, kracht en voetenwerk te verbeteren. Waarschijnlijk word er op je sportschool wel zaktraining gegeven en er vanuit gaande dat het niet een kickfun les of pure conditie training betreft, zullen deze aspecten zeker aan bod komen tijdens de training. De leraar zal op je techniek letten en corrigeren waar nodig. Hij laat je oefeningen/combo’s uitvoeren die ten goede komen van techniek, coordinatie, uithoudingsvermogen, reactievermogen etc.

Maar wat als je in je eentje op de bokszak traint, waar moet je dan opletten?

• Combinaties elke keer opnieuw uitvoeren

Een valkuil waar je snel instapt. Meeste mensen hebben een slecht geheugen voor combinaties. Er zitten een aantal combinaties in je(spier) geheugen die je elke keer moeiteloos uitvoert. Uiteraard zijn dit de combinaties die je waarschijnlijk het leukst en gemakkelijk vindt, niet echt uitdagend dus.

De enige manier hoe je dit kan voorkomen is het een beetje voorbereiden. Schrijf desnoods een aantal combinaties of technieken op die je wilt oefenen of probeer een bepaalde logische structuur in je training in te bouwen die je gemakkelijk kunt volgen.

Daarnaast zijn er veel apps beschikbaar die je bij je training kunnen helpen. Ik heb zelf een aantal keer een app gebruikt waarbij je zelf je combinaties kon invoeren (alleen boksen). Op zich werkt dat redelijk goed, ik werd er alleen na een tijdje behoorlijk zenuwachtig en geïrriteerd van (een hele irritante stem). Maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over de app.
Een absolute must have met betrekking tot zaktraining vind ik Rounds of intervaltimer,  apps waarmee je je rondetijden kunt instellen.

• Niet aan je zwakke punten werken

Dit sluit naadloos aan op het vorige punt, heel vaak als je op de zak gaat trainen gebruik je je sterke stoten en trappen. Daar is uiteraard niets mis mee als je gewoon even lekker wilt los gaan of aan je conditie wilt werken. Maar wil je je techniek verbeteren zul je uiteraard een heel scala aan combinaties en technieken moeten oefenen. Voorbereiden dus.

• Niet op je verdediging en of techniek letten

Een bokszak geeft geen commentaar of slaat niet voor je kop als je je handen laat zakken. Wees dus extra bewust van je verdediging als je met de zak aan het trainen bent. Houd je handen hoog en laat ze niet vallen als je je handen terug trekt. Gebruik een aantal combinaties met blocks, slips, dips, wat dan ook in je routine (voorbereiden, blijf het toch zeggen hoor). Hierdoor ben je meer bewust van je verdediging.
Hangt er een bokszak in de buurt van een spiegel? Gebruik deze dan! Kijk vervolgens in de spiegel terwijl je je combinaties uitvoert, hierdoor zie je hopelijk wat je verkeerd doet. Lekker vaak in de spiegel kijken zonder dat je ijdel bent!

• De zak zwaait als een malle

Als je merkt dat de zak iedere keer  erg gaat zwaaien als je aan het stoten/trappen bent, draai je waarschijnlijk je heupen niet in, of niet goed genoeg. Zeker bij je trappen wil je een doffe dreun ipv een klets horen.

• Stil staan op de plek

Blijf niet op een plek staan om zo hard of zo vaak mogelijk de zak te raken. Gebruik goed voetenwerk om om de zak heen te draaien. Stap in, voer je combinatie uit en stap weer uit. Mocht je de zak toch aan het zwaaien krijgen (bij een kleinere bokszak gebeurt dit al snel) werk je met de zak mee. Dus als de zak bij je weg zwaait stap je mee, zodra de zak weer terug zwaait stap je achteruit.

• Behandel de zak als tegenstander

Doe een paar rondes gewoon net alsof je met de bokszak aan het sparren bent. Gebruik schuinbewegingen, counter, creeer angles al die goeie dingen. Bedenk een aanval van de zogenaamde tegenstander en counter daar op een paar verschillende manieren op. Dit houdt het ook leuker en dynamischer.

• Bescherm je handen

Een bokszak is een keihard ding, dat voel je na een tijd aan je handen. Gebruik daarom goede handschoenen (indien mogelijk) zakhandschoenen. Pak je handen in, zie blog over handen zwachtelen. Neem genoeg rust en ga niet iedere dag een paar uur los op een bokszak.