13
10
2017

Schaduwboksen, je doet het waarschijnlijk niet genoeg!

By Stijn 0

Als je schaduw(kick)boksen beschouwt als een enigszins saaie warm-up voor de training laat je een heel belangrijke methode om je techniek te verbeteren liggen. Heel veel mensen voelen zich vaak ongemakkelijk of zijn uit balans bij het schaduwboksen. Je kan nog zo goed je combinaties uitvoeren, maar als je niet natuurlijk kan bewegen of uit balans raakt zodra je niet tegenover een bokszak of trainingsmaatje staat, is er ruimte voor verbetering. Het mooie van schaduwboksen is dat je, omdat er geen andere afleidingen zijn (trainingsmaat, tegenstander, bokszak), je echt kan concentreren op je techniek.

Je moet waarschijnlijk meer schaduwboksen als je:

  • Moe wordt van een paar minuten schaduwboksen, je bent lucht aan het raken dus dat zou niet vermoeiend mogen zijn
  • Merkt dat je uit balans raakt bij het schaduwboksen
  • Het lastig vindt om “natuurlijk” en soepel te bewegen tijdens het schaduwboksen
  • Zodra je trainer roept “SCHADUWBOKSEN!!” je baalt of denkt wat moet ik doen dan?
  • Je eindeloos dezelfde combinaties gebruikt (schuldig!!)

Een aantal hele mooie voordelen van het schaduwboksen zijn: je kunt het bijna overal doen, je hebt geen materiaal nodig, je hebt geen trainingspartner nodig. Daarnaast als je te moe bent om nog te sparren of voor nog een extra rondje op de zak kan je altijd gaan schaduwboksen.

Tips voor bij het schaduwboksen:

  • Zorg dat je een doel hebt. Denk na over wat je wilt oefenen tijdens je schaduwboks-sessie. Probeer verschillende combinaties of werk aan een stoot/trap/combinatie die niet lekker loopt.
  • Zorg voor feedback. Vraag je trainer of een trainingsmaatje (het liefst met meer ervaring) om je schaduwbokstraining te overzien. Als dit niet mogelijk is of je liever in je eentje traint, zoek dan een spiegel op.
  • Besteed aandacht aan hoe het voelt. Als iets heel moeilijk gaat, als je uit balans raakt of heel snel moe wordt, is waarschijnlijk je techniek niet goed. Probeer te achterhalen wat je verkeerd doet.
  • Vergeet niet te verdedigingen. Val niet alleen maar aan, dat lukt je ook niet met sparren. Gebruik een blok, slip, parry, draai weg, gebruik je voetenwerk enzovoorts.
  • Schaduwboks met een partner. Kijk goed, zie je ergens gaten/zwakheden die je kunt gebruiken. Omdat je allebei aan het schaduwboksen bent (niet sparren), kun je op een rustige manier je tegenstander/partner bestuderen en kijken of je gebruik kunt maken van eventuele gaten.
  • Geen alternatief voor sparren. Hoewel schaduwboksen veel voordelen heeft, is het geen alternatief voor sparren. In principe vecht je tegen een denkbeeldige tegenstander die voorspelbaar beweegt, jij bedenkt de moves tenslotte. Een echte tegenstander reageert, waardoor jij reactief moet handelen. Bij schaduwboksen met partner is er geen dreiging van geraakt worden, waardoor je mogelijk onwaarschijnlijk lange combinaties gaat gebruiken of niet word afgestraft bij gaten in je verdediging. Beschouw schaduwboksen daarom ook als een op zichzelf staande methode om techniek te verbeteren.

Om een beetje inspiratie op te doen, zo doen de pro’s het.

 

 

Tags for this post