11
10
2017

Rechts direct, je krachtigste stoot!?

By Stijn 1

Of je nou bokst, kickbokst of MMA beoefent je rechts direct of cross is een van je belangrijkste stoten. Aangezien de cross met je dominante, tevens je achterste hand gegeven wordt, is dit een van de krachtigste stoten die je hebt. Zeker in combinatie met een jab, oftewel de 1-2 combinatie, is de cross heel gevaarlijk, als je de stoot tenminste goed uitvoert!!

Hieronder een aantal tips en veel gemaakte fouten.

Tips:

• Zorg ervoor dat je goed in de vechthouding staat. Als je je achterste voet te ver naar voren of  achteren plaatst, wordt het heel moeilijk om efficiënt je heupen in te draaien. Dit geldt uiteraard niet alleen voor je cross.
• Draai je achterste voet (alsof je een sigaret uittrapt). Zonder je voet te draaien is het onmogelijk om de volledige kracht van je benen in de stoot te krijgen.
• Roteer je heupen en schouders. Zoals eerder gezegd komt de kracht niet uit je armen maar uit het roteren van je lichaam.
• Houd je ellenbogen naar binnen, steek ze niet naar buiten. Hierdoor kun je rechter, sneller en efficiënter stoten.
• Draai je vuist vlak voor impact zodat je palm naar beneneden wijst.
• Laat je hoofd nooit verder komen dan je voorste knie.
• Maak je stoot scherp. Trek je arm net zo hard terug als dat je stoot.
• Houd je tegenstelde hand hoog, vuist bij je gezicht.

Veel gemaakte fouten:

• Voet/heup/schouder niet indraaien. Heel vaak gaat de kracht van een cross verloren omdat er niet goed ingedraaid wordt. Let op dat je bij je voet begint, je heup indraait en je schouder en dan pas je stoot gooit.
• Je hand laten zakken voor dat je de stoot geeft. Heel vaak (wellicht om extra kracht te generen, helpt niet) laten mensen eerst hun hand zakken voordat de ze een cross geven. Je kan niet duidelijker laten zien welke stoot je van plan bent om te geven. Op z’n minst wordt deze dus geblokt of meer waarschijnlijk en veel vervelender gecounterd met een linkerhoek.
• Je hand laten zakken bij terugtrekken van de cross. Hier maak ik mezelf ook nog vaak schuldig aan, zeker als je moe wordt. Blijf hier opletten, je trekt je arm net zo hard en strak terug als dat je stoot. De meest gegeven counter op een 1-2 combinatie is namelijk een linkerhoek. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je hand terug is bij je gezicht.
• Te ver voorover leunen. Zoals gezegd, je moet met je hoofd niet voorbij je voorste knie komen. Let er op dat je je gewicht gecentreerd houdt. Het probleem met voorover leunen is dat je het gewicht van je achterste been haalt, waardoor je minder kracht kan geven. Tevens ben je uit balans waardoor je kwetsbaar bent voor een counter en je bent langzamer met een eventuele opvolg stoot, hoogst waarschijnlijk een linker hoek, 1-2-3 combinatie.
• Omhoog komen terwijl je stoot. Dit zie je redelijk vaak. Mensen hebben volgens mij het idee dat je omhoog moet veren om hard te stoten. Niet is minder waar. Zak ietsjes door je knieën/ druk je zelf de grond in, hierdoor genereer je de meeste kracht.
• Kin omhoog steken, gerelateerd aan het vorige punt niet alleen opveren maar ook nog je kin uitsteken. Houd ten alle tijden je kin op je borst.

 

 

Comment
1
jasper

Goede tips! Ga kijken of ik ze kan gebruiken in mijn volgende training

Leave a reply