12
10
2017

De Speed bag, de ultieme tool?

By Stijn 0

De speed Bag

Waarom iedereen deze zou moeten gebruiken.

Waarschijnlijk hangt er wel eentje in de gym waar je komt, misschien heb je het zelfs wel eens een paar frustrerende minuten geprobeerd, anders heb je het zeker voorbij zien komen in elke boksfilm ooit. De speed bag, het ziet er heel simpel uit en het lijkt alsof er helemaal geen behendigheid voor nodig is, maar er komt echt wel wat bij kijken.

Voordelen van de Speed bag
Er zijn een paar hele mooie voordelen verbonden aan regelmatig gebruik maken van de speed bag.
Je zou denken dat de speed bag met name voordelig zou zijn voor boksers maar aangezien je er je hand-oog coördinatie aanzienlijk mee verbetert, kan ik me bijna geen sport bedenken waar het niet voordelig voor zou zijn.

Bij boksen in ieder geval omdat je nauwkeuriger wordt in het plaatsen van stoten terwijl je reflexen beter worden. Hierdoor wordt je ook beter in het ontwijken van stoten.
Een ander voordeel van de speed bag training is verbeterd ritme en timing.
In het begin zal je zien dat het erg moeilijk is om naast de speed bag gaande te houden ook nog op je voetenwerk en balans te letten. Naarmate je beter wordt, kun je steeds beter je ritme houden waardoor je meer met je balans en voetenwerk kunt gaan werken. Een hele uitdaging voor je timing, ritme en ook reflexen.

Als je ook zo’n hekel hebt aan shoulder press oefeningen of andere schouder/arm trainingen, heb ik goed nieuws. Regelmatig een speed bag training doen, doet wonderen voor je uithoudingsvermogen en kracht, in zowel je armen als schouders. Probeer het maar eens 10 minuten. Daarnaast is het ook niet slecht voor de definitie in je schouders en armen, niet dat we daarom geven natuurlijk 😉

Je zult zien als je vaker met de speed bag aan het trainen bent dat je je handen redelijk dicht bij je gezicht moet houden en je handen niet te ver moet laten zakken om op tijd te zijn en het ritme vast te houden. Een ander bijkomend voordeel is dus dat je leert om je handen hoog te houden en je stoten niet te laten “vallen”.

Samengevat zijn er dus grofweg vier hele mooie voordelen van een speed bag training te noemen:

• Verbetering hand-oog coördinatie
• Verbeterd ritme, timing en snellere reflexen
• Meer spierkracht en uithoudingsvermogen in je schouders en armen
• Je leert spelenderwijs je handen hoog te houden.

Speed bag techniek

Ik neem aan dat je nu volledig overtuigd bent van de voordelen van de speed bag en je niet kunt wachten om er helemaal op los te gaan. Maar hoe?

Er zijn verschillende manieren om de speed bag te gebruiken (zie youtube). Welke je ook gebruikt, geduld is een groot onderdeel er van. Volgens de volgende techniek heb ik het geleerd.
Ten eerste moet de speed bag ongeveer ter hoogte hangen van je lippen/neus, je gaat redelijk dicht bij staan.

Begin RUSTIG met de zijkant van je vuist de bag te slaan. Het ritme wat je aan probeert te houden is 1,2,3. Oftewel de bag raakt 1 keer het platform, 2 keer en bij de derde keer, terwijl de bag terugkomt, raak je de bag opnieuw.
Ik zou dit in het begin 5 keer per hand doen. Zodra je de vijfde keer de bag geraakt hebt, verplaats je je gewicht naar je andere been en neem je met je andere hand over. Zo wen je ook al vast aan het voetenwerk. Let op, snelheid is hier niet je vriend, hoe sneller je gaat, hoe sneller je moet gaan. Rustig opbouwen en probeer het ritme te houden. Als dit op een gegeven moment goed gaat, kun je de frequentie omlaag brengen naar bijvoorbeeld twee keer per hand.

Naast de zijkant van je vuist kun je ook rechtdoor stoten of met je knokkels de bag raken. Bouw dit op dezelfde manier op, 5 keer per hand. Uiteindelijk kun je dit gaan afwisselen, dus rechtdoor stoten daarna met de zijkant slaan en met je andere hand overnemen.

Als je dit goed beheerst, kun je ook de volgende techniek gebruiken. Houd je vuisten naast je hoofd links boven en rechts onder (ga ik uit van links voorstaan). Draai met je handen een rondje alsof je trappers van een fiets bedient. Bouw dit ook langzaam op.
Er zijn mensen die niet het 1.2.3 ritme gebruiken, maar de speed bag na elke stuiter raken. Deze manier kun je ook voor alle uitgelegde technieken gebruiken. Ik geef zelf voorkeur aan het 1.2.3 ritme, omdat je dan beter met je voetenwerk en balans kunt werken (maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn ritme of gebrek daaraan ;-))

Een aantal tips:

  • Zorg dat de speed bag ongeveer op de hoogte van je mond hangt (sommige platformen kunnen in hoogte aangepast worden) en zorg ervoor dat je de bag in het midden raakt.
  • Mocht je in het begin moeite hebben met het raken van de bag op de derde tel kun je dit ook op vijf tellen doen
  •  Zet geen kracht, je doel is snelheid niet hard slaan
  •  Gebruik korte bewegingen, probeer om je handen niet onder je kin te laten komen. Hoe lager je hand komt hoe langer het duurt voordat die weer terug is
  • Bouw het langzaam op en blijf geduldig, het kan soms behoorlijk frustreren.

Onderstaand filmpje komt redelijk dicht in de buurt van de omschreven techniek, succes en veel plezier ermee.