Boksen

Boksen is een zeer oude sport. In 688 v.C. werd het een Olympische discipline.

Het Griekse boksen was op een aantal vlakken anders dan vandaag. Er was geen vaste duur aan een bokswedstrijd verbonden. De wedstrijd was klaar als een van beide tegenstrevers opgaf. Gewichtsklassen waren er niet, wel leeftijdscategorieën.

Ter bescherming van hun handen bonden de boksers leren banden rond hun knokkels. Aan de binnenkant waren deze handschoenen gevoerd met wol, langs de buitenkant werden ter hoogte van de knokkels harde stroken leer aangebracht om de slagen efficiënter te maken. In de Romeinse tijd werden er zelfs stukjes ijzer en lood op de handschoenen aangebracht

Tegenwoordig gaat het er in boksen minder heftig aan toe.

Bij B Gym wordt er met recreanten gebokst, kort gezegd mensen die graag de willen leren boksen maar niet de behoefte hebben om een wedstrijd te doen. Hierdoor zijn de trainingen laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk los afhankelijk van conditie of ervaring. Bij B Gym zorgen wij er voor dat beginners niet worden overweldigd en dat de wat meer ervaren boksers een uitdagende training hebben.

In een gemiddelde bokstraining van 1 uur verbrand je tot wel 1000 calorieën. Door veel te boksen ontwikkel je een sterk en krachtig lichaam. Daarom is boksen al jaren heel populairder als full body workout. Naast de lichamelijke voordelen heeft boksen ook nog het grote voordeel dat je mentale weerbaarheid omhoog gaat. Daarnaast vergroot je zelfvertrouwen en discipline.

Bij het boksen draag je bokshandschoenen. Wij hebben genoeg leenhandschoenen, mocht je niet je eigen handschoenen hebben. Wij raden aan om tijdens het boksen ook bandages te dragen. Dit verstevigd de hand en verkleint zo de kans op een blessure. Tijdens het boksen wordt er soms op de bokszak getraind mocht je in het bezit zijn van zakhandschoentjes neem deze dan mee.

Wil je een keer mee doen met boksen, klik dan op onderstaande link.

 

Proeles boksen